16 de gener del 2012

JUGAR A ROL

 
El món del rol està ple de friquisme prou injustificat. Quan u comenta que juga a rol amb gent “no iniciada”, sovint s’imagina el que pensa l’altra persona: adolescent sempitern, friki amb grans i poc sexe en viu o, en els casos més hardcore, assassí de ciutadans que esperen el bus.
Tot açò  és provocat pels mateixos motius de sempre: assenyalar allò que sembla diferent amb el prejudici i  la propaganda negativa o, directament, parlar des del desconemixement. Fa més de mitja vida que jugue a rol. Les fitxes del policia Bryan Plank o el mag Enok són amb 18 anys d’existència , junt el Simon i el cine Exin, els joguets més vells que tinc. 
La història escomençà en un porxi amb sessions que barrejaven fantasia i explicació-aplicació d’unes normes poc convencionals per al concepte que teníem del que era un joc; daus de 4,6,8,10 i 20 cares (més endavant, empraríem el de 12)... La temàtica principal era –i és- la fantasia èpica medieval  amb tota la seva parafernàlia  i el seu imaginari: espases d’una mà o de “doble puny”, escuts, llances, destrals, màgia de diferent tipus, cultes variats, monstres, bèsties...
Més endavant, descobriríem noves temàtiques i noves maneres de jugar; seríem investigadors en els anys 20 i 30 del segle XX, o clons humans produïts per un ordinador en un món futurista i paranoïc.. Mítiques partides en “la isla de los grifos”, sessions de 6 hores en la vesprada del dissabte, jornades de matí i de vesprada... partides al Runequest, el Señor de los anillos (posteriorment al Rolemaster), la llamada de Chtulú, Paranòia, Dangeons and dragons... amb gent de diferents colles que ens ajuntavem per derrotar mags i criatures o qualsevol cosa que en fera front.Personatges mítics com el mag Enok  i els guerrers Senzei amb la seva naginata, Goku i la seva destral danesa, Solrac amb una “espada de los vientos” o aquell home amb cuirassa de plom i bola i cadena, eren els protagonistes d’aquestes aventures .
Després arribà  l’època de la gran sequera. Cada vegada jugàvem menys i a menys jocs fins el punt de jugar només al Dungeons and dragons “ o danllons” i de manera molt residual a “la llamada”, però des de fa dos anys, el rol ha reviscolat entre vells i nous jugadors amb dues particularitats:
1)    Es juga només entre setmana: les conjucions interplanetàries han aconseguit que el dimecres per la vesprada siga un dia assequible per a jugadors i màsters (normalment, els propietaris del joc, que s’han llegit les normes i preparen les aventures) que juguen alternant el Runequest i el Dungeons and dragons.
2)    L’idioma predominant és el valencià:  Açò és degut a que, entre altres coses, els màsters del principi no empravem de la mateixa manera ni al mateix nivell que ara el valencià. La diglòssia ha desaparegut en llocs com Glorantha, Cormyr o la porta de Baldur.
En fi, que reunir-se per viure aventures i desventures imaginàries una vegada a la setmana allibera la ment  en comptes d’embrutir-la. Friquisme és Tele 5, els jocs de rol enriqueixen  i abasteixen moltes varietats: jugar a metges o a pistolers i indis és jugar a rol, i per supost “lleçar un veneno 19”, empalar un orc, aconseguir un tresor o descobrir les intencions i maniobres de societats secretes fins el punt de “perdre punts de cordura” qualsevol vesprada amb amic i coneguts és, senzillament, una bóna experiència que pot no agradar-te, però mai et semblarà desagradable.
Aquest post se m’ha ocorregut quan he vist uns llibres de “la llamada” damunt la taula del menjador d’un col•lega. De vegades m’imagine la llar del pensionesta de la meva generació: Pantalons “vaqueros”, telèfons d’última generació i tapetets verds, sí, però amb figuretes de plom , daus, fitxes de personatges, llibres de regles i mapes escampats per tota la taula.
I frasses com:
Jo ataque a la càrrega i el segon atac al de la dreta
Jo proyectil mágico
Intente esquivar
Vaig a per ell
Tire otear
Seria –serà?- meravellós.

5 comentarios:

Clareta ha dit...

Bonissisim post! JO sols he jugat dues o tres vegades i el record que guarde és molt bo. Tinc la imatge al cap de la llar dels rol-sienistes,jajajaja

Àngels ha dit...

Saps...? sempre he pensat que ahi estava la clau "gent de diferents colles"...
Recorde la primera vegada que vaig jugar perque va ser la primera que vau deixar a les xiques :P de "la colla iniciadora" jugar i va ser... diguem estrany, eixes normes, els daus.
Pensava que si jo deia el que volia fer, el master o aprofitaria en la meua contra... jajaja...
En fin... Molts records.
M'agrada "la llamada" i per això aquest Nadal em va agradar la "remember session" en la mansión.
(Senyor Master! ho hem de repetir amb "gent de diferents colles"... per no perdre l'essència)

Morning Star ha dit...

Gràcies per l'entrada. Estic plorant i no és conya.

És curiós però, el primer dia que estos Nadals vam tornar a jugar a "La llamada", Sergio, Vicen i jo vam estar parlant de rol i van eixir eixos personatges "mítics" que anomenes: Enok, Senzei, Goku, Solrac i l'altre de la "bola i cadena". Em sorprén cóm tot el món, fins i tot gent que no va jugar amb eixos personatges, els recorda.
De fet, t'ho dic ací, per a mi l'aventura que recorde amb més estima, com la millor que hem jugat, és una amb eixos personatges on vau entrar en una cova amb espills per lluitar contra vosaltres mateixos, aigua petrificadora i, al final, en la cambra del tresor, una hidra.
Ah!, i la tumba de Gork Trag en "la isla de los grifos", també.

És fantàstica eixa recuperació que heu fet del rol en el poble. A mi em ve un poc malament arrimar-me i admitisc que de vegades també em fa perea, pero sempre que hi he anat ho he disfrutat, com no.

Per a qui no sàpiga que és el rol, per a mi s'ha convertit en, simplement, fer teatre. I m'encanta. Si no, que vinguen a jugar al "Cthulhu" i veuran.
I ja que estic, a veure si rescatem al poli Brian Plank per a la propera!

Àngels ha dit...

jejeje... segur que la professora de Geologia Sabana el convenç ;)

MEQUETREFE ha dit...

Clareta: moltes kènkius. Com se sol dir: això tot és provar-ho...
Àngels: jo també pense que la clau està en la "gent de diferents colles", perquè la manera d'interactuar és diferent, fins que s'arriba al consens.
Morning: La tumba de Gork Trag passarà als anals de la història del Rol sellardí!... jo no sé perquè, potser que per com m'imaginava l'ésser, recorde especialment "el gorro rojo",els maleits "bros" i els recabrons de l'imperi lunar. I no em canse eh?
P.D. Brian Plank m'ha dit que ja està engrasant la pistola...